Økonomistyring og administration indenfor boligbranchen

Virksomheder indenfor boligbranchen har en del arbejde med at administrere bogholderi, indkøb, lager, logistik osv. Derfor vælger de selvfølgelig at anvende IT til at understøtte det administrative arbejde. De fleste virksomheder investerer i omfattende forretningssoftware. Her kan man få software, der understøtter flere administrative processer i en virksomhed indenfor boligbranchen. Denne software fungerer til afdelingerne, der arbejder med bogholderi, indkøb, salg, logistik, lager samt produktion. Det betyder altså, at medarbejdere anvender det samme system og dermed samme datagrundlag. Det er for mange virksomheder en stor force at kunne arbejde i det samme system og have adgang til samme data om debitorer, fakturaer, varer på lager osv. Man kan selvfølgelig låse dele af programmet for nogle brugere. Mange vælger at begrænse adgangen til finansmodulet for andre medarbejdere end økonomimedarbejdere. Sælgere kan fx se fakturaer, der er bogført og indbetalinger fra kunder. Men de kan ikke redigere i data. Ligeledes kan man sætte begrænsninger op på, om det kun fx er sælgere, der kan sende tilbud og registrerer ordrer samt om det kun er produktionschefen, der kan administrere produktionsplanlægningen.

Når man skal købe licenser til denne forretningssoftware, så skal man have kontakt til en licensforhandler. Licenser til Microsoft forretningssoftware går igennem Microsoft partnere. Det er konsulentvirksomheder, der er certificeret af Microsoft til at forhandle licenser til kunder. Disse konsulentvirksomheder har oftest programmører og ERP-konsulenter ansat. De kan hjælpe med opsætning af programmet, tilretninger, support og løbende vedligehold. De fleste virksomheder vælger at få et samlet tilbud fra denne Microsoft partner på licenser og selve projektet; altså installation, tilretninger, integrationer til andet software mv. Hermed opnår de som kunde en samlet løsning, der kan understøtte de mange administrative arbejdsopgaver.

Når man vælger et erp system, så er der flere softwaremuligheder. De fleste vælger en Microsoft løsning. Den er nem at anvende, og der er mange bogholdere, som har god erfaring med at arbejde med løsningen. Det vil oftest være bogholderen, som bliver en slags superbruger af programmet. Programmet er nemlig oftest bogholderens foretrukne værktøj. Med erp programmet kan man bogføre, styre kontoplan, sende fakturaer, styre ind- og udbetalinger osv. Man kan også håndtere logistik og indkøb. Man kan opstille parametre for lagerstyring; skal det køre efter FEFO eller FIFO, skal vi anvende pluk, placeringskoder osv.? Det giver muligheder for at strømline og effektivisere arbejdsgange. Nogle virksomheder får også navigeret udenom flaskehalse og opnår bedre datakvalitet ved at anvende dette populære forretningssoftware fra Microsoft.

Økonomistyring og administration indenfor boligbranchen
Rul til toppen